sobota 22. srpna 2015

Co nám chybí, když... máme afty..

Zdravím vás,
V jednom z minulých článků jsem vám představila svého oblíbeného rádce, pokud jde o zdraví a dnes bych s vámi ráda podělila o první problém z této knihy. Vybrala jsem téma afty. Inspirovaly mě rajčata. Možná to zní trošku divně, ale mám tu smůlu, že po rajčatech s tímto neduhem co do činění.
Vím, že mi tímto afty dávají najevo, že rajčata by se měly mého jídelníčku minout, ale když ony jsou pro mě něco jako srdeční záležitost, jednoduše je miluji. Každopádně posloužili jako inspirací, pro tento článek, protože rajčatová sezóna je v plném proudu..:)




Pro začátek menší vysvětlení.. :)

Afty jsou malé puchýřky v dutině ústní. Jsou nepříjemné a dokážou negativně ovlivnit každodenní život. I když nejde o vážné onemocnění, mohou nám bránit normálně jíst, pít i mluvit.

A teď.. Proč je vlastně máme?

Není přesně známo, co afty způsobuje, ale objevují se zejména u lidí se skrytou infekcí, sníženou imunitou a málo pestrou stravou. Afty může vyvolat i špatná zubní hygiena, nesedící zubní náhrada, mohou být důsledkem stresu po velké zátěži, na jejich vzniku se mohou podílet i hormony. Někteří léčitelé se domnívají, že často opakující se afty mohou být alergickou reakcí na některá konzervační činidla v potravinách. Afty postihují zejména mladé lidi, častěji ženy než muže.

Co nám chybí?

Pravděpodobnou příčinou tvorby aftů bývá jídelníček s nízkým obsahem vitamínů skupiny B. Pokud zvýšíme ve stravě přísun tohoto vitamínu, mělo by dojít k výraznému snížení výskytu aftů.
K nezbytným patří - kyselina listová (B4) a B12.
Pokud se afty vyskytují více než 2x do roka, nasvědčuje to problémy s imunitou. 
Je důležité zvýšit i příjem vitamínu C (odolnost organismu).
K tvorbě aftů také přispívá nedostatek zinku.

Pár tipů, co si dát na talíř!

Pestrá a vyvážená strava, celozrné potraviny, zelená listová zelenina, brambory, ořechy, obilné klíčky. Kvalitní jogurty (B12). Ostružiny, třešně, švestky, černý rybíz (C).
Důležitá je také cibule, brokolice, květák, kapusta...

Co si na talíř nedávat?

Příčinou může být dráždivá strava jako papriky a citrusové plody. Vyhýbejte se soli. Vynechte silné černé kávy, alkohol a žvýkačky (dráždí sliznici).

Tipy autorky! 
Proces hojení může urychlit kloktání odvaru z heřmánku nebo šalvěje, pomáhá také potírání tea tree olejíčkem.

A na závěr moje tipy?
Mě osobně také pomáhá konopný olejíček a také kloktání opravdu malého množství slivovice, ale kvalitní. Minimálně to alespoň nachvilku umrtví, když se oběd stává bojem.


Přeju šťastný a hlavně úspěšný boj s tímto protivníkem ..:)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář :)